Ett grattiskort.

Min yngsta dotters kompis har fyllt 5 år, det måste ju firas!
225368-294

Försöker jobba med min färgläggning, har bestämt att det området vill
jag utveckla under 2008! Jag vill bli bättre på skuggningar och "blänk".
Därför efterlyser jag "kurser" i färgläggning ute på bloggarna.
Det skulle vara roligt att läsa hur DU gör när du gör ett kort, vilket material
du använder o.s.v. Det finns många duktiga färgläggare
ute på bloggarna och flera olika tekniker, sånt är roligt att läsa om!


Själv har jag börjat stämpla på ett papper som inte är ett rent akvarellpapper.
Tycker att en del akvarellpapper suger så mycket och det blir flammigt, men
det är ju olika tekniker för olika kvalitéer.  Har du något som du är nöjd med får du
gärna tipsa om märke och var du har köpt det. Mitt papper är lite "gulare" och är
inköpt på konstnärshandeln, det funkar till kalligrafi och lite av varje. Det enda
problemet jag haft med det är att det ruggar upp sig om man går på det för många
gånger, antar att det beror på att det blir för mycket vatten trots allt...
Tidigare använde jag albumsblad, det funkade bra i början men sen stötte jag på
en sort som var helt kass så då började jag leta efter ett bra akvarellpapper istället.

Penseln jag har just nu är en syntetpensel storlek 4, som jag dessutom har klippt
lite i för att få bort en del spretande strån. Jag har mindre penslar men
eftersom de inte kan hålla lika mycket vatten så föredrar jag den större storleken,
den är rätt liten i spetsen så den är ok. Jag köpte en dyr mårdhårspensel fär ett tag
sen men den spretar så den gillar jag inte alls.

Jag använder distresser vid själva färgläggningen. Har provat med akvareller både
på tub och kaka, men det är nog inte min grej det där. Jag tycker distresserna är bra,
då innehåller mycket pigment, är dryga och färgerna är vackra! 

Kommentarer
Postat av: Maria Ammar

Jätte fint kort med fina detaljer! Tycker du lyckats med färgläggningen jättebra!!!
Själv är jag mycket inne på promarkers för tillfället. Men det är mest bara för att det är så enkelt framförallt när man har småbarn (behöver inte vara rädd att det spills något). Tänkte även försöka mig på att skugga med prismapennor (efter graviditeten, då det krävs lösningsmedel) som blir fint om man använder ljusa nyanser av promarkers. Gillar annars som du distresser, men den tekniken får nog vänta lite med sin utveckling här. Gillar att man kan blanda färger för att få skuggningar osv. Har nog inget tips på kurs ell så, men ser jag någon så ska jag tänka på dig. Hur man färglägger med promarkers och prismapennor finns i Inkywings blogg.

Kram

2008-01-09 @ 10:43:58
URL: http://www.mariaammar.blogg.se
Postat av: Lena P

Jag tycker också du färglägger jätte fint! Använder
själv distresser och har haft problem med vilket papper jag skall använda, men så köpte jag ett billigt akvarellpapper på Claes Olsson. Det är ett äpple på framsida av blocket. Har sett det på andra ställen också men kan inte komma på var just nu. Jag har inte testat Promakers ännu men, det verkar lockande så jag får nog köpa några pennor jag också.
Ha det så bra och lycka till!

2008-01-09 @ 15:47:23
Postat av: Lisa Nilsson

Jag tycker att färgläggningen är jättefin!! Så jättefint kort! Och tack för så gullig kommentar i min blogg!!

Jag har använt akvarellpapper från Clas Ohlsson, som det är påskliljor på framsidan. (Hade tidigare/ibland nu med albumblad) Har inte provat så många andra, så jag kan inte direkt jämföra... Men jag använder inte så mycket vatten, utan jag torkar av penseln när jag har doppat den i vatten, och gnuggar sedan ut färgen från kanterna och inåt. Längst in mot mitten lämnar jag det ibland helt vitt. Jag använder både distreser och akvareller på tub, beroende på vilka nyanser jag ska måla... Till rosa blir det akvarell och till rött blir det distresser. Ibland blandar jag till och med på samma motiv... (Om det är rött och rosa) Men, vi kanske kan träffas och pyssla ihop någon gång i år, så kan jag visa... :-)

Kram från Lisa

2008-01-09 @ 16:07:21
URL: http://lisamattias.blogg.se
Postat av: Aud

Herlig kort du har lagd! :o)

I Lene sin blogg har hun fortalt hvordan hun fargelegger med distress: http://lenesstempelkrok.blogspot.com/2008/01/fargelegg-med-distress-ink-colour-with.html

2008-01-09 @ 17:35:51
URL: http://audsn.blogspot.com/
Postat av: Sussig

Jättefint färglagt som vanligt :)
Jag håller med dig om mårdhårspenslarna, tycker oxå att dom spretar åt alla håll.

2008-01-10 @ 15:21:52
URL: http://sussig.blogg.se/
Postat av: SusanneSj

Ljuvligt kort till J kompis, härliga färger.

Du ÄR ju SÅ duktig på att färglägga. Du och Liselotte är superbra på det båda två. Jag skulle verkligen behöva gå en kurs i detta så jag kommer hålla utkik om ngn nappar på detta. Då kan jag ju istället gå kurs hos dig ; D
Kram o trevlig helg

2008-01-10 @ 19:28:16
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: Sandra Grann

Hej!
Jag använder bara distresser när jag färglägger,har provat lite olika både akvarellpapper och albumblad. Akvarellpapper är överlägset bra tycker jag. Jag brukar köpa på BOKIA, det är ett akvarellpapper från Ljungdahls Officina, ar. nr. 16 977 044 och jag är jättenöjd med det. När jag färglägger börjar jag med en skarp kant med mycket färg i kanterna för att sedan dra ut detta mot mitten med hjälp av mycket vatten. Sedan får detta torka och jag lägger i skuggor med mycket färg och lite vatten. Jag själv tycker alla andra är mycket bättre på detta än vad jag är, men jag tror man är väldigt självkritisk. Jag brukar titta runt i olika bloggar och önska att jag kunde färglägga så bra! Vill bara säga att du är en av dem som jag skulle vilja kunna färglägga som.


Kram Sandra Grann

2008-01-10 @ 22:18:56
Postat av: Maya

Nydelig kort og fargelegging!!
Jeg maler med H2o jeg.. Har prøvd meg på distresser,men får det ikke til.
Men H2o fargene elsker jeg!
Maler også på akvarell ark,som jeg kjøper på CO :)
Legger på masse farge i kantene,som jeg så drar litt ut mot midten av motivet.
Og når det er tørket legger jeg på flere lag med farge,og i noe dypere tone.

Men blir man noengang fornøyd med hva man lager selv?!
Tror ikke det,det er bestandig noe å "klage" på ;)

*Klem* fra Maya

2008-01-11 @ 07:55:01
URL: http://mayas-hobbyblogg.blogspot.com/
Postat av: Onlineshops

Shoppa online? - Prova våran website med spännande nätbutiker av olika kategorier och med sidor för Sverige, Danmark, Norge, United Kingdom och USA

Tacksam om du kunne tänka dig att lägga till en länka för Onlineshops.no på din blogg.

Tackar dig i förhand!

2008-01-11 @ 13:51:21
URL: http://www.onlineshops.no
Postat av: Åsa/asamia

Jättesnyggt målat, du är verkligen duktig! Jag älskar dina fina kort, tack för titten!

2008-01-12 @ 13:16:36
URL: http://asamia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0